Repertoar

"I skyggen av Brahms..."

Dette  har vi jobbet med som prosjekt siden vår/høst 2012. Ideen bak prosjektet er å se hvordan Brahms sin ruvende musikalske skikkelse påvirket komponister både i hans samtid og i tiden etterpå. Brahms har helt klart virket som en stor inspirator for en rekke andre komponister, men samtidig stilt mange av disse i skyggen. I tillegg var Brahms en av de komponistene som «fullbyrdet» den romantiske epoken og i perioden etterpå var det en søken etter andre klangidealer og uttrykksformer. Både Brahms «skygge» og endring av musikkidealene kan ha bidratt til at interessen for komponister fra Brahms tid og senere ikke har vært tilstrekkelig for å bli husket i ettertid. Dette gjelder særlig for de som komponerte i en romantisk / senromantisk stil, som ved århundreskiftet rundt 1900 kan ha blitt oppfattet som gammeldagse. 

Når vi gjør et dypdykk i det romantiske og sen-romantiske repertoaret for klarinett, cello og piano trio, eventuelt med utvidet besetning finner vi en rekke slike «glemte» komponister. Blandt disse er Carl Frühling, Robert Kahn, Wilhelm Berger, Walter Rabl, Paul Juon, Hermann Zilcher, for å nevne noen. De fleste vil neppe ha hørt så mye om dem og enda mindre hørt noe av det de har komponert. Er så disse komponister med rette glemt? Er det de har komponert uinteressant, uinspirert, klisje-preget musikk, som ikke er verd å bli husket? Vi har fordypet oss i flere av disse glemte komposisjoner og kom frem til at det finnes svært mye her som er overraskende vakkert, inspirert, originalt, spennende, velskrevet og ikke minst: verdt å høre på.

«I skyggen av Brahms» prosjektet har gitt oss muligheten til å bli kjent med en flere ukjente mesterverk fra en spennende epoke i musikkhistorien. VI holder stadig på og utvider repertoaret med flere av disse komposisjoner. Tilhørerene har på denne måten kunnet glede seg over og kan fortsette og glede seg til å bli kjent med flott musikk fra ukjente komponister, som vi mener tåler å bli hentet frem fra glemselen. Vi kan som program-ide også sette disse komposisjonene opp mot selve «bautaen»: Trio i a-moll, op.114 av Brahms. Gjennom en muntlig presentasjon av stykkene og deres opphavsmenn vil vi bidra til en levende formidling av et lite stykke glemt musikkhistorie.

”To store B” 
Johannes Brahms:Trio i a-moll, op. 114
L. v. Beethoven :Trio i Ess-dur, op. 38 (Beethovens egen bearbeiding av Septett, op.20)
 
 ”Bare Brahms”  
Gjestesolist: Hege Høisæter, mezzosopran
Johannes Brahms:Trio i a-moll, op. 114
2 Sanger op.91 (arrangert for vår besetning)
2. sats fra Sonate nr. 1 for klarinett og klaver
1. sats fra Sonate nr. 1 for cello og klaver
 
 ”Porgy and Bess på Hamar”
Gjestesolister: Trond Halstein Moe, baryton og Tanja Leine sopran
George Gershwin:“Porgy and Bess” – kammerversjon for
sopran, baryton og kammerensemble (8 musikere)
Nino Rota:Trio for klarinett, cello og piano (1973)
Astor Piazolla: Oblivion (arr. for klarinett, cello og piano)
Et «knippe» sanger fra diverse amerikanske komponister
 
 ”En romantisk aften”
Gjestesolist: Tanja Irene Leine, sopran
Nino Rota :Trio for klarinett, cello og klaver (1973)
Edvard Grieg:Fra Seks sanger, op. 48: «En drøm»
Edvard Grieg:Bryllupsdag på Troldhaugen
Aulis Sallinen :”Metamorfora” for cello og klaver (1974)
Franz Schubert:”Der Hirt auf dem Felsen” for sopran, klarinett og klaver
Emil Hartmann:Serenade i A-dur, op. 24 for klarinett, cello og klaver

"I skyggen av Brahms"
Carl Frühling: Trio i a-moll, op. 40 for klarinett, cello og klaver
Hermann Zilcher: Mozart'sche Tänze, op. 96b for klarinett, cello og klaver
Walter Rabl: Kvartett i Ess-dur, op. 1 for fiolin, klarinett, cello og klaver

"...at kunde det, men ikke behøve det."
Louise Farrenc: Trio i Ess-dur op.44 for klarinett, cello og piano.
Clara Schumann: Pianotrio i g-moll, op.17. 
Agate Backer Grøndahl: noen av hennes pianokomposisjoner.
Franz Liszt: Consolation, arrangert for vår triobesetning.
Astor Piazzolla: Oblivion, arrangert for vår triobesetning.

"Im wunderschönen Monat Mai", Stange kirke, lørdag 10. mai 2014
En konsert i samarbeid med "Ziener filharmonien", Karin Andreassen, Tanja Leine og Anna S. Otervik 
Trio Locale fremførte som sin andel i programmet Carl Frühlings trio i a-moll, op. 40, urfremførte et nyskrevet "Lyrisk stykke" av Wollert Krohn-Hansen, og spilte Johannes Brahms' 2 Sanger, op.91 med mezzosopran Anna S. Otervik og Franz Schuberts "Der Hirt auf dem Felsen" med sopran Tanja Leine.

Konsert med "operarelatert" repertoar.
"Ringsakeroperaens flygelkonsert ", Brumunddal, søndag 21.september 2014. 
Trio Locale fremførte her sammen med sopranen Tanja Leine et utvalg av operarelaterte komposisjoner, både med sang og instrumentalmusikk:
Hermann Zilcher: Mozart'sche Tänze, op. 96b for klarinettrio.
Franz Schubert: Der Hirt auf dem Felsen for sopran, klarinet og piano.
Gaetano Braga: La Serenata - Légende Valaque for sopran, cello og piano.
Domenico Liverani: Terzettino trascritto dall'Opera Il Trovatore di Verdi for  klarinettrio.
Maurice Ravel: Ondine fra Gaspard de la nuit for piano solo.
Nino Rota: Trio for klarinet, cello og piano (1973).                                                            
Pjotr Ilitsj Tschaikovsky: Arie fra brevscenen (fraEugene Onegin) arrangert for sopran og klarinettrio

UHØRT...!” 
Stange kirke, søndag 8.februar 2015. Musikk av komponister som helt ufortjent har havnet i musikkhistoriens glemmebok.
Hermann Zilcher (1881-1948) - Trio i a-moll - tema med sju variasjoner, opus 90. 
Walter Rabl (1873-1940) - Kvartett i Ess-dur, op.1 for fiolin, klarinett, cello og klaver. Med fiolinist Ingeborg Fimreite. Med denne kvartetten vant Rabl i 1896 en konkurranse for unge komponister i Wien der Johannes Brahms var jury-formann. 
Domenico Liveranis "Terzettino trascritto dall'Opera il Trovatore di Verdi".

"NORDISKE KLANGER" I STANGE KIRKE, søndag 14.februar 2016
Det ble nordiske klanger i Stange kirke når Trio Locale sammen med Maren Bjørnstad, fiolin og Ingvild Nordstoga Eide, bratsj inviterer til konsert søndag 14. februar kl 1800.
Først på programmet sto musikk av den finsk-svenske komponisten og klarinettisten Bernhard Henrik Crusell (1775-1838). Han må kunne sies å være Finlands mest betydelige komponist før Sibelius, og som en av sin tids største klarinettvirtuoser, er det ganske selvfølgelig at han komponerte mye for dette instrumentet. Ved konserten i Stange kirke spiller Torgeir Ziener sammen med Maren Bjørnstad, Ingvild Eide og Arjan Nieland Crusells ”Kvartett for klarinett og strykere i c-moll, op. 4”. 
Konsertens norske bidrag var signert Carl Gustav Sparre Olsen(1903-84) som hører til blant 1900-tallets fremste norske komponister. Hans musikk kjennetegnes av en vakker melodikk med røtter i norsk folkemusikk. Arjan Nieland spilte Sparre Olsens ”Metamorfose for cello solo” etterfulgt av hans ”Lamento for klarinett og cello”. 
Deretter ble det en dansk og romantisk avslutning av konsertenmed Emil Hartmanns (1836-98) ”Serenade for klarinett, cello og klaver, op 24” komponert i 1877. Dette verket i tre satser er fylt av vakker og iørefallende musikk hvor de tre instrumentenes særpreg kommer fint til uttrykk i til dels heftig samspill.
Konsertens to gjestemusikere – Maren Bjørnstad og Ingvild Nordstoga Eide – har begge sin musikalske bakgrunn fra vårt lokale musikkmiljø. De har i sin tid vært elever på musikklinjen ved Stange videregående skole og fortsatte deretter med studier på Norges Musikkhøgskole og Barratt Due Musikkinstitutt. 

 

"ABSOLUTT BEETHOVEN" i Stange kirke, søndag den 13. november 2016 På programmet denne kvelden står det tre verk av den unge Ludwig van Beethoven(1770-1827): Hans Trio for klarinett, cello og klaver i B-dur, op. 11, hans Kvintett for klaver, obo, klarinett, fagott og horn i Ess-dur, op. 16 og Sieben Variationen über das Thema "Bei Männern, welche Liebe fühlen" aus Mozarts Oper "Die Zauberflöte" (WoO 16) for cello og piano.Dette er musikk Beethoven komponerte i årene 1796 til 1801. Han var allerede da godt etablert i Wien som en av tidens store klavervirtuoser og fremførte selv det meste han komponerte for klaver for på den måten å få vist sine pianistiske ferdigheter. Det er derfor naturlig at klaveret spiller en stor og vesentlig rolle i begge disse verkene.Kvintetten for klaver og fire blåsere er nok klart inspirert av et av Beethovens store forbilder: Wolfgang Amadeus Mozart som noen år tidligere hadde skrevet en kvintett for samme besetning og i samme toneart. For å spille denne kvintetten har vi engasjert hele tre gjestemusikere: Jan Bertelsen,obo, Eline Solum Gran, fagott og Ingrid Bergene Fossaa, horn - alle tre profesjonelle frilans musikere som vi gleder oss til å spille sammen med og presentere for vårt publikum.

 

I "Absolutt Mozart"-prosjektet har vi tatt frem 2 av hans viktigste kammermusikkverk med klarinett: Mozarts kjente og populære kvintett for klarinett og strykekvartett i A-dur, KV 581, ofte bare kalt "Klarinettkvintetten", skrevet i 1789, og trio for klarinett, bratsj og piano i Ess-dur, med tilnavn "Kegelstatt trio", KV 498, skrevet i 1786. Begge verk kan regnes blant de tidligste viktige kammermusikkverk med klarinett. Både kvintetten og trioen er skrevet for klarinettisten Anton Stadler (1753-1812), en av de første kjente klarinettvirtuoser, som Mozart i flere år hadde et fruktbart samarbeid med. Kvintetten var opprinnelig skrevet for bassetthorn, et instrument som ligner klarinetten, men som er noe større og dypere i klang. Verket blir nå som regel fremført på en "vanlig" klarinett. Kegelststatt trioen blir spilt av Trio Locale, med tilpasset bratsjstemme, som spilles på cello. Vi fikk med oss tre dyktige gjestemusikere for å kunne realisere dette prosjektet:

Fiolinist Berit Cardas, som er en meget allsidig musiker, men nok mest kjent som medlem av den verdenskjente Vertavo kvartetten siden opprettelse i 1984.

Fiolinist Maren Bjørnstad, kjent som fiolinist i flere sammenheng i vår region, er bl.a. medlem i "Zienerfilharmonien" og tidligere gjestemusiker ved Trio Locale.

Bratsjist Ingvild Nordstoga Eide er aktiv som musiker i en rekke sammenheng. I Hamar er hun bl.a. å se som medlem i popgruppen "MEER", også hun er tidligere gjestemusiker ved Trio Locale. Både Maren Bjørnstad og Ingvild Eide er tidligere elever av Berit Cardas.

 

MUSIKK I FABRIKKEN valgte Trio Locale å sette som overskrift til et konsertprogram med en svært så variert musikalsk meny i Sagbladfabrikken, Hamar, 23.september 2018. Med Tanja Leine, sopran som gjestesolist presenterte vi vakker og iørefallende musikk,med både Piazzolla og Prøysen i versjoner du sjelden hører, og melodiske og dramatiske kjærlighetssanger av blant annet Francis Poulenc og Kurt Weill., musikk av Nino Rota og vår egen Wollert Krohn-Hansen.